Nalazite se ovdje: Zdravlje i ljepota  »  Problemi  »  Česta nadutost trbuha – kako se od nje braniti?

Česta nadutost trbuha – kako se od nje braniti?

Objavljeno je u kategoriji Problemi       
Česta nadutost trbuha – kako se od nje braniti?

Nadutost trbuha i njezini stidljivi efekti – plinovi ili podrigivanje – su simptom loše probave. Može biti vezana za bolesti probavnog trakta, ali najčešće njezin uzrok je dijeta.

Dio pojedenih karbohidrata nije probavljen i ulazi u debelo crijevo, gdje je podložen djelovanju crijevnih bakterija. One izazivaju fermentaciju i pojavljuju se plinovi. Njihov neprijatan miris dolazi od dioksida ugljikovog, metana, vodika i dušika. Kisik koji se dostavlja zajedno sa zrakom uzrokuje daljnju fermentaciju i rast obima plinova. Odatle dolazi dominirajući osjećaj prepunosti i „prelijevanja“ unutar trbuha i mogući popratni grčevi crijeva i dispneje, vezane za nategnut ošit.

A podrigivanje je odstranjivanje zraka koji ulazi u želudac pri jedenju, piću ili pušenju cigareta. Progutan zrak se jednostavnije izbacuje kada se organizam nalazi u vertikalnoj poziciji (zato je dobra navika šetnje poslije ručka).

Osim nadutosti trbuha uzrokovane bolestima (neispravno funkcioniranje gušterače, manjak laktaze – enzima koji odgovara za probavu mlijeka i derivata, upala želuca ili crijeva) najčešći razlog problema je loša dijeta i krive navike vezane za prehranu.

Što najviše uzrokuje nadutost trbuha:

  • šećeri iz skupine oligosaharida – pojavljuju se u grahu, zelju, brokulama, briselskom kupusu, grašku i leći,

  • laktoza to jest šećer koji je prisutan u mlijeku – može pojačati izlučivanje plinova čak osam puta; kod 1/3 osoba poslije 60 godine starosti se ne pojavljuje enzim laktaze koji ga probavljuje,

  • škrob koji se pojavljuje u pšenici, ovsu, kukuruzu, krumpiru, kruhu i tjestaninama,

  • neka otopiva vlakna – beta-glukani u pahuljicama ili pektin u jabukama ulaze u debelo crijevo samo djelomično probavljeni i mogu se tamo pretvoriti u hranu za bakterije koje stvaraju plinove.

Pred nadutošću trbuha štite češnjak i đumbir, jer dovode do raspada mjehurića plina skupljenog u želucu i crijevima. Slično djeluju neki od začina – kim, kopar, majoran ili korijander.